Verhalen van het Oelbert
We hebben ook aan leerlingen en docenten gevraagd wat zij graag zouden willen vertellen aan leerlingen uit groep 8 van de basisschool, die voor hun schoolkeuze staan. Waarom kozen zij ’t Oelbert als hun school?

Christina, leerlinge klas 3C
‘Het Oelbert is een heel sfeervolle school. En Grieks en Latijn heb je op geen andere school. Er is een heel fijne sfeer en wordt eigenlijk nauwelijks gepest, iedereen is vrienden met elkaar. Dat is fijn. Als het wat minder goed gaat, word je heel goed begeleid door je mentor. En als het juist heel goed gaat, dan heeft het Oelbert van alles om je extra uit te dagen’.
‘Ik heb gekozen voor het gymnasium, omdat bijvoorbeeld Latijn heel veel in andere talen terugkomt. Daarom begrijp die dus ook beter. Je krijgt ook meer uitdaging, bijvoorbeeld met DELF Frans en Goethe Duits’.
‘Er zijn op het Oelbert veel leerlingenraden, zoals de Spoco, (Sportcommissie), de Cura (Culturele Raad) en de Mira (Milieuraad). Het lijkt me super leuk om in zo’n raad te komen, omdat je dan iets voor de school kan betekenen. Bijvoorbeeld door zelf buitenschoolse activiteiten te organiseren. Trouwens, vorig jaar zat ik bij de VITA, de schoolkrant, en daar schreef ik artikelen over activiteiten op school, maar ook over leuke dingen in de omgeving van Oosterhout’.
‘Als ik aan het Oelbert denk, dan voel ik me veilig. We zitten allemaal op hetzelfde niveau, dus we denken ook wel hetzelfde over school. Het is hier niet raar als je je best wil doen en school leuk vindt! Ik voelde me meteen al op m’n gemak’.
‘Vorig jaar deed ik mee aan het schooltoneel – en dat vond ik zo leuk, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Nu doe ik dit jaar weer mee én ik ben lid geworden van nog een toneelgroep. Ik vind erg leuk dat ik mogelijkheid kreeg op school en deze hobby op het Oelbert heb mogen ontdekken!’
‘De docenten helpen je op het Oelbert echt heel goed als je iets niet snapt. ’t Komt altijd wel goed!’

Robin, leerling klas 2C
‘Ik ben bij de verrijkingslessen geweest. Daar kon ik goed het verschil merken met andere scholen. Op het Oelbert is het rustiger en heb en krijg je veel meer de ruimte. Ook ken ik hier al een aantal leerlingen, en omdat het zo’n kleine school is, kom ik hen elke dag wel een paar tegen. Super gezellig!’
‘Grieks en Latijn boeien mij heel erg. Vooral Latijn, want de Romeinen vind ik fantastisch. De verhalen en de cultuur van Grieks en Latijn vind ik echt heel erg interessant. Vooral ook omdat je er veel dingen van ‘nu’ in herkent en dat daardoor beter begrijpt. Later in de medische wereld heb je ook veel aan Latijn en Grieks. Ik weet nog niet of ik iets medisch wil gaan studeren, maar ik vind het nu al leuk om iets anders te leren dan veel anderen al doen.
‘Bij Grieks beginnen we altijd met een stukje grammatica en dan hebben we een kleine overhoring over de nieuwe, maar ook oude, woordjes die we geleerd hebben. En daarna gaan we vertalen. Vertalen is wel lastig, maar juist heel leuk, want je krijgt alle woordjes er gewoon bij en dan kun je de tekst in elkaar puzzelen. Eigenlijk is een Klassieke Taal vertalen gewoon een moeilijke en leuke puzzel oplossen’.
‘De sportclinic ‘jiu jitsu’ is best lastig, je moet goed opletten, maar wel heel erg leuk! Het is een soort verdedigingssport, maar je moet soms ook wel een beetje aanvallen. De trainer zorgt er voor dat je extra zelfvertrouwen krijgt!’
‘In klas 2 gaan we naar Londen – daar heb ik nu al veel zin in, want dat lijkt me een heel mooie stad, ik ben er nog nooit geweest en ik houd wel van nieuwe dingen’!

Emma, leerlinge klas 3C
‘Ik raad aan om naar het Oelbert te komen, omdat je hier zeker extra uitdaging krijgt. Maar ook begeleiding als je die nodig hebt. Je voelt je hier echt gezien, het is niet zo massaal allemaal en iedereen kent je eigenlijk wel. Als je op de gang loopt, dan is iedereen vriendelijk naar elkaar en dat is fijn. Door Cambridge Engels ken ik ook leerlingen uit andere klassen, super leuk!’
‘Het Oelbert is een kleine school, en daarom hangt er een heel vriendelijke sfeer. Je kunt aan veel commissies deelnemen en daardoor ontmoet je veel leerlingen met dezelfde interesses als jij. Dat is makkelijk vrienden maken! En daarom kennen veel leerlingen elkaar ook en dat maakt het allemaal heel gezellig’.
‘Het grootste verschil tussen de basisschool en het Oelbert? Hier werk je meer op je eigen niveau en je kan meer kanten op. Je kunt natuurlijk deelnemen aan diverse leerlingenraden, maar je kunt ook kiezen welke vakken je straks wil kiezen in de bovenbouw, bijvoorbeeld alfa- en bèta-vakken’.
‘Ik vind het erg leuk dat de gymlessen zo afwisselend zijn. We doen acrogym, softbal, tennis, volleybal, voetbal, hockey en zo kan ik nog wel even doorgaan. Super leuk!’
‘Het Oelbert biedt gewoon heel veel mogelijkheden voor iedereen. Je kunt hier zoveel kiezen!’
Ilse van den Oetelaar, docent lichamelijke opvoeding en mentor klas 1
‘Ik heb het zo naar m’n zin op het Oelbert, omdat ik op een schitterende locatie mag werken met ontzettend fijne leerlingen en collega’s om me heen. En de kleinschaligheid is ook heel prettig. Iedereen mag hier zichzelf zijn en doet er toe’.
‘Ik weet nog goed dat ik op de gang een leerlinge met haar viool in de hand zag staan. Ze begon ineens prachtige op haar viool te spelen. Niet alleen dat ontroerde me, maar ook het feit dat leerlingen voorbij kwamen en haar zulke fijne reacties gaven. Iedereen wordt hier gerespecteerd, iedereen kan en mag hier volledig zichzelf zijn’.

Erik Smits, docent lichamelijke opvoeding en mentor klas 1
‘Tijdens de introductieweek voor klas 1 besteden we altijd veel tijd aan groepsvorming. Heel belangrijk en leuk, want leerlingen leren zo de groep en elkaar goed kennen. Je merkt het dan al snel: iedereen hoort er helemaal bij op onze school’.
‘De stap naar de middelbare school is een geweldige stap – misschien wel de grootste stap in je leven tot nu toe. Ik vind het fantastisch om daar als mentor van klas 1 een belangrijke bijdrage aan te mogen leveren. In het begin lijkt het misschien nieuw en spannend, maar je zult merken: als je eenmaal start op het Oelbert, dan wen je heel erg snel. Ik zie leerlingen hier tijdens de introductieweek vooral heel erg genieten’.
‘Het Oelbert maken we samen. Docenten en leerlingen werken hier echt samen. Je hebt inspraak bij lessen en activiteiten. Dat maakt leren nog leuker!’

Niels van Bijsterveld, docent levensbeschouwing en mentor klas 1
‘De eerste week van het schooljaar is voor mij als mentor klas 1 al direct een hoogtepunt. Ik leer m’n nieuwe leerlingen kennen en heb een hele week volop de tijd om samen met hen leuke dingen te doen. Je krijgt je eerste mentorlessen, maar we gaan ook spelletjes spelen in het bos, we lopen een GPS-tocht en hebben een grootste barbecue op het schoolplein. We hebben altijd de grootste lol met elkaar en kennen elkaar zo al snel heel goed’.
‘Op de vrijdag voor de herfstvakantie wordt altijd de Vossenjacht georganiseerd. Daar kijk ik altijd erg naar uit! Docenten verkleden zich en klas 1 gaat hen zoeken in de stad. Daarna volgt het eerste echte feest voor de brugklas. En dat is altijd leuk! Ik deed zelf trouwens zelf als leerling op het Oelbert ook mee aan de Vossenjacht. Dat maakt het extra leuk dat ik nu als docent ook mee kan doen’.
‘Op onze school doen we ’t echt samen: leerlingen en docenten geven de school samen kleur. Je bent dan ook niet voor niets een Oelbertaan! Doordat veel leerlingen activiteiten zelf organiseren, en de docent hen meehelpt, ontstaan er heel leuke banden tussen leerlingen en docenten. Als het dan even niet zo goed gaat met iemand, dan helpt die band om elkaar dan nog beter te helpen. Dat maakt het Oelbert voor mij tot een bijzondere school.’
Oelbertanen in de media
Stefanie, klas 1A (Weekblad Dongen)

De jongens van CanSat, bovenbouw (BN DeStem)

Vivian, 1V2 (BN DeStem)

Simon, geslaagd voor klas 6 (BN DeStem)

Bovenstaande en andere leerlingen van het Oelbert halen regelmatig de krant met hun mooie projecten, zoals Sven met zijn wielrenverhaal uit BN DeStem, Vivian en de Voorsprongklas en de jongens van CanSat.